Dimarts, 16 De Octubre De 2018
C/ Sant Sebastià, 1 Gerri de la Sal, Baix Pallars - 25590 Telèfon: 973 66 20 40 Fax: 973 66 21 83
ajuntament@baixpallars.ddl.net

Poble a poble

«   ... 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7

Solduga

Sortint de Gerri i agafant la carretera de Baen, trobarem un camí que ens portarà fins a la  Masia i antic poble despoblat de Solduga del municipi de Baix Pallars, a l’esquerra de la Noguera Pallaresa, a la serra de Cuberes.

Al segle XIX, formava municipi amb Espluga, fins el 1969 que formà part del de Baen.

L’església de Sant Martí de Solduga, que data del segle XI, està construïda sobre un petit replà i a diferència de la d’Espluga, no és troba dins d’una cova, sinó que solament aprofita la paret. De l’església parroquial de Santa Coloma, depenia el santuari d’Esplà.

Useu

Seguint la carretera de Baen i desprès del poble de Bresca, hi ha un trencall a mà dreta que ens durà al poble d’Useu a 846 m d’altitud. Aquí hi ha un castell, el castell d’Useu, situat a la part alta del poble, data del segle XI i se’n conserven alguns fragments dels murs, les més ben conservades són l’angle nord-oest (3m d’alçada) i un tros del mur a la façana meridional. Posteriorment fou aprofitat com a casa de pagès.

Si ens dirigim cap a les afores del poble, desprès de caminar 5 minuts per un corriol trobarem l’església de Sant Romà d’Useu, està pràcticament enderrocada, no obstant, se’n conserva el mur de tramuntana i la zona absidal. Adossat al mur hi ha l’antic cementiri.

Vilesa

Masia del municipi de Baix Pallars, dins l'antic terme de Baén.